Wednesday, April 16, 2014


 חג הפסח: ברית חדשה לאוהבי ודורשי חרות וצדק

אני אנרכיסטית. הווי אומר: המרחב מלטף אותי נגד הכיוון. הזמן נמתח כמו מסטיק. כוח הכבידה מעיק עלי בעליל.


כל החוקים הקיימים, עליהם לא הסכמנו יחד ואותם 'אסור' לשנות – חייבים לעמוד לבחינה מחודשת. אחדים מהם יבוטלו. יש הטעונים תיקון יסודי. אחרים נוכל לפרש מחדש; וכל אלה יישארו אתנו רק כל עוד הם משרתים אותנו.

לא, אינני מתלוצצת או לועגת ואינני מתבטאת בדימויים. לא נוכל להרכיב מערכת משופרת על הסדר הקיים ביקום – המאופיין במוגבלויות והרבה יותר סתום מאשר גלוי, ולכן מעיק עלינו במשקלו ויוצר העדפה לעבדות ולמרמה.

אכן, אני משוכנעת כי בידינו לשנות את חוקי היקום. יותר מזה, אני יודעת כי אנו אמורים לעשות זאת ומחויבים לעסוק בזה.


לכך, חבריי, מתכוון הביטוי 'ברית חדשה': "הִנֵּה יָמִים בָּאִים, נְאֻם ה', וְכָרַתִּֽי אֶת-בֵּית יִשְרָאֵל וְאֶת-בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה," [ירמיהו, לא ל]. וזהו פירושו האמיתי של סדר פסח.


אדם המגביל את מחשבותיו ואת שאיפותיו המהפכניות לרמה של 'רצון לשנות את המבנה החברתי-כלכלי' בלבד, נעשה פגיע לרעיונות דוגמאטיים ואף רודניים. בנקודה מסוימת יבין המהפכן המסור והרציני ביותר כי עלינו לשנות את עצם מבנה המציאות. אין לקבל את החוקים המגבילים בהם מונהג היקום. עלינו לבטל אותם – או לפחות לרענן אותם ולחדש את פירושם, כדי להרחיב את אופקיהם ולהגביר את גמישותם.


על מהפכה להיות אונטולוגית, לטפל במהויות היסודיות – אם לא, היא איננה ראויה להיקרא 'מהפכה' כלל.


אין מקום לשינוי 'השיטה' וחוקי המדינות עד שינוי חוקי היקום. חוקי המדינות (מערכות סחר) הם השתקפות תפיסתנו את מקומנו בבריאה. אין גורם מלבדנו המקרין אל הבריאה חוקים התומכים, מתחזקים ומצדיקים עבדות. לא נוכל, כך בפשטות, להרכיב חברה צודקת יותר מבחינה חברתית-כלכלית על גבי יקום הנותן יתרון לשחיתות. כל הצעה טובה שנעלה תושחת. אפילו המדענים תפסו כי הכרתנו היא הגורמת לדבר הנקרא קריסת קוואנטים של כל 'אפשרי' אל 'ממשי' שלנו; לכן, מתפקידנו לשנות את דרך הפעולה של לבבינו וחשיבתנו וליצור מציאות זאת. עד שלא נעשה כך, כל ניסיון לשינוי המערכת החברתית-כלכלית יהיה עקר. עלינו לשנות את חשיבתנו ובעיקר את לבבינו.


הילכך אני חוזרת וקוראת לקיים את מצווֹת שנת השמיטה לפרטיהן, ולהפסיק למעשה לחלוטין את עיבוד הקרקע בשנה זאת. גידולי-מים (הידרופוניקה ואקואפוניקה) ואויר (אירופוניקה) לסוגיהם מותרים. כמו כן, וביתר שאת, יש לבטל את כל ההלוואות ולא להמשיך בתשלומי-חובות מכל וכל. זינוק אדיר כזה ברמת אמונתנו ישיב ללבבותינו ולמחשבותינו את הכוח להקים מציאות טובה יותר.

דורין אלן בל-דותן, צפת
חג פסח ה'תשעד