Saturday, May 5, 2012



ב"ה

ה' יתברך הזהיר את הלל בספר דברים,
בשמו, לא להתקין פרוזבול

שאלתי מעם ה' יתברך אודות פרוזבול והאם הלל באמת היה זה שתקן אותו. ה' יתברך למד אותי כי הוא הזהיר את הלל בספר דברים, בשמו, לא להתקין פרוזבול וה' הראה לי את הפסוקים הנכונים ללמד אחרים ולהוכיח את הדבר

ברור שלרמב"ם היו בעיות בעין התקנת הפרוזבול והוא נסה לתרץ את הפרוזבול כדי להגן על הלל

כשראה הלל הזקן שנמנעו מלהלוות זה את זה ועוברין על הכתוב בתורה השמר לך פן יהיה דבר וגו' התקין פרוזבול כדי שלא ישמט החוב עד שילוו זה את זה. ואין הפרוזבול מועיל אלא בשמטת כספים בזמן הזה שהיא מדברי סופרים. אבל שמטה של תורה אין הפרוזבול מועיל בה
:

http://www.hebrewbooks.org/rambam.aspx?mfid=52406&rid=7576

אבל בתורה כתוב:
דברים ט"ו : ט
  הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-יִהְיֶה דָבָר עִם-לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר, קָרְבָה שְׁנַת-הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן, וְלֹא תִתֵּן לוֹ; וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל-יְהוָה, וְהָיָה בְךָ חֵטְא.

מאיפה אנו לומדים כי השטן היה הופך מקטגור לסנגור אם היינו שומרים את השמטה? כתוב

שמות כ"ג: י"א  וְהַשְּׁבִיעִת תִּשְׁמְטֶנָּה וּנְטַשְׁתָּהּ, וְאָכְלוּ אֶבְיֹנֵי עַמֶּךָ, וְיִתְרָם, תֹּאכַל חַיַּת הַשָּׂדֶה; כֵּן-תַּעֲשֶׂה לְכַרְמְךָ, לְזֵיתֶךָ.

דברים ט"ו: ב
  וְזֶה, דְּבַר הַשְּׁמִטָּה--שָׁמוֹט כָּל-בַּעַל מַשֵּׁה יָדוֹ, אֲשֶׁר יַשֶּׁה בְּרֵעֵהוּ:  לֹא-יִגֹּשׂ אֶת-רֵעֵהוּ וְאֶת-אָחִיו, כִּי-קָרָא שְׁמִטָּה לַיהוָה

השמטה = נטש  = שטנ

כשאנו עושים גימטריא זאת הנקודה שמעל האות ש היא בצד ימין, ולא בצד שמאל כמו בשם שטנ, כי היא בצד ימין במילים השמטה ונטש. פרוש הדבר: כאשר אנו שומרים השמטה, השטנ הופך מהקטגור בדין אל הסנגור

דבר השטנ הופך להיות ברכה אם נשמור את השמטה

וזה = 18 = חי

דין = 714 = שחרור

כתוב: שמוט כל-בעל משה יד

בעל זה בעלי ההון שעל שמם הפרוזבול נקרא.
פירוש המילה "פרוזבול", "פרוז", כלומר תקנה, "בול", כלומר, לעשירים, דהיינו בולי הם כהני בעל (ההון)

ד
  אֶפֶס, כִּי לֹא יִהְיֶה-בְּךָ אֶבְיוֹן:  כִּי-בָרֵךְ יְבָרֶכְךָ, יְהוָה, בָּאָרֶץ, אֲשֶׁר יְהוָה אֱלֹהֶיךָ נֹתֵן-לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ.

אפס – פרוש הדבר ה' לא רוצה לשמוע שום שטויות בדבר

ה
  רַק אִם-שָׁמוֹעַ תִּשְׁמַע, בְּקוֹל יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, לִשְׁמֹר לַעֲשׂוֹת אֶת-כָּל-הַמִּצְוָה הַזֹּאת, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם.

כל המצוה הזאת – ולא החלק הנח בלבד

היום – שמירת שמטה במלואה בשנה השביעית תמיד תקפה כשאנו בארץ. אין שום בסיס לאמר שרוב היהודים בעולם צריכים להיות בארץ כדי לשמור שמטה

ט
  הִשָּׁמֶר לְךָ פֶּן-יִהְיֶה דָבָר עִם-לְבָבְךָ בְלִיַּעַל לֵאמֹר, קָרְבָה שְׁנַת-הַשֶּׁבַע שְׁנַת הַשְּׁמִטָּה, וְרָעָה עֵינְךָ בְּאָחִיךָ הָאֶבְיוֹן, וְלֹא תִתֵּן לוֹ; וְקָרָא עָלֶיךָ אֶל-יְהוָה, וְהָיָה בְךָ חֵטְא.
י  נָתוֹן תִּתֵּן לוֹ, וְלֹא-יֵרַע לְבָבְךָ בְּתִתְּךָ לוֹ  כִּי בִּגְלַל הַדָּבָר הַזֶּה, יְבָרֶכְךָ יְהוָה אֱלֹהֶיךָ,  בְּכָל-מַעֲשֶׂךָ, וּבְכֹל מִשְׁלַח יָדֶךָ.

לו כי = כמו

בגלל = הלל

לכן, אפשר לקרא את הפסוק כך:

נתון תתן לו ולא-ירע לבבך בתתך כמו הלל

ה' היה מוכן לברך את הלל בברכה שווה לזאת של יוסף, ואפילו לברך את הכתים המתועבים אם הלל החליט לשמור שמטה. איך יודעים זאת? כי כתוב

בראשית ל"ט : ה
  וַיְהִי מֵאָז הִפְקִיד אֹתוֹ בְּבֵיתוֹ, וְעַל כָּל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹ, וַיְבָרֶךְ יְהוָה אֶת-בֵּית הַמִּצְרִי, בִּגְלַל יוֹסֵף ; וַיְהִי בִּרְכַּת יְהוָה, בְּכָל-אֲשֶׁר יֶשׁ-לוֹבַּבַּיִת , וּבַשָּׂדֶה.

גם בפסוק הנ"ל ה' משתמש במילה בגלל. אפילו אם גוי ברמה מוסרית של גללים, ה' יברכם מפני מעשי צדיק

אולם, הלל לא עמד בנסיון ולא קבל את הברכה שה' רצה לתת לו והכתים לא הטיבו, אלא נהיו יותר מתועבים.

ואיך אנו יודעים כי שמאי  התנגד לתקנת פרוזבול וה' היה אתו? כי כתוב:

נחמיה י : לב
  וְעַמֵּי הָאָרֶץ הַמְבִיאִים אֶת-הַמַּקָּחוֹת וְכָל-שֶׁבֶר בְּיוֹם הַשַּׁבָּת, לִמְכּוֹר--לֹא-נִקַּח מֵהֶם בַּשַּׁבָּת, וּבְיוֹם קֹדֶשׁ; וְנִטֹּשׁ אֶת-הַשָּׁנָה הַשְּׁבִיעִית, וּמַשָּׁא כָל-יָד.

המילה המקחות אומרת כי יבואו גוים עם כל מיני עסקות כדי להסיט אותנו מהדרך הישרה – כמו שעשה הורדוס הארור

בפסוק הנ"ל הפועל כתוב משא ולא משה

האות בפסוק הבא, פסוק ל"ג, היא האות ו, במילה
 וְהֶעֱמַדְנוּ

ומשא כל יד ו = שמאי + וכל ד ו = כמו שמאי = 417 = זית = הבית

ההלכה כמו שמאי

הבית היה עומד אם הלכנו לפי שמאי ולא קבלנו תקנת פרוזבול

ושלא יאמרו כשיבוא משיח ננהג כבית שמאי. אדרבה, כשננהג כבית שמאי יבוא המשיח

דורין אלן בל-דותן, צפת
DoreenDotan@gmail.com