Wednesday, June 6, 2012

ב"ה

פתח חרצובות רשע של הפרוזבול

כדי למנוע מצב כזה ואמירה כזאת:
דאמר שמואל הא פרוסבלא עולבנא דדייני הוא אי איישר חיל אבטליני (שמואל אמר: פרוזבול זה עלבון לדיינים הוא, אם אאזור כוח - אבטל אותו!) – גיטין ל"ו ב

ה' שלח את ישעיהו הנביא ללמד אותנו:

הֲלוֹא זֶה, צוֹם אֶבְחָרֵהוּ--פַּתֵּחַ חַרְצֻבּוֹת רֶשַׁע, הַתֵּר אֲגֻדּוֹת מוֹטָה; וְשַׁלַּח רְצוּצִים חָפְשִׁים, וְכָל-מוֹטָה תְּנַתֵּקוּ
. – ישעיהו הנביא נ"ח:ו

פרוש דברי ה' בפי הנביא: אסור להתקין תקנה שתמנע את האפשרות לתקן החלטות מוטעות

אנו לומדים מתורה שבע"פ:

גזירה שפשט איסורה בכל ישראל, בית דין מאוחר יותר לא יכול לבטל אותה, גם אם הוא גדול מבית הדין המקורי, בחכמה ובמנין החכמים. ואם לא פשטה הגזירה בכל ישראל, אזי גם בית דין קטן יותר יכול לבטל את אותה גזירה. לעומת זאת, תקנה ניתנת לביטול על ידי בית דין מאוחר, אם הוא גדול בחכמה ובמנין מבית הדין המקורי.
גם מלכתחילה קיים כלל לפיו "אין גוזרים גזירה שאין הציבור יכול לעמוד בה."

התקנת פרוזבול היתה מוטעית והיא נעשתה תחת לחץ הרודן הורדוס.

זה שמוש ציני בתורה לטעון כי אין שום אפשרות לבטל תקנה אלא על יד בית דין גדול בחכמה ובמנין מבית הדין המקורי. כי אם אנו יכולים למדוד את חכמתו של בית דין אנו חייבים להיות מעליו בחכמה!

אחרי למעלה מאלפיים שנה של ראיה בדיעבד אנו, כל הדור הזה (שאנו בוודאי גדולים במנין מכל בית דין), יודעים את הסבל שתקנת פרוזבול גרמה ואנו, כולנו יחד, חכמים יותר ממי שתקן את התקנה ההיא המוטעית, שנתקנה מתוך פחד מבעלי ההון והמשיך אותה מפני אופורטוניזם

כמו כן, עם ישראל לא יכול לעמוד בתקנה זאת. בית המקדש לא היה יכול לעמוד בה.

סבלנו למעלה מאלפיים שנים בגלל ההחלטה המוטעית הזאת. די!

יש לבטל פרוזבול לאלתר

דורין אלן בל-דותן, צפת
DoreenDotan@gmail.com